De eerste proof of concept (PoC 1) binnen het ACI project richt zich op de retailsector. Meer bepaald trachten we een in-store klantenbeleving te creëren voor wanneer klanten nog niet met een verkoper kunnen spreken. Met behulp van een smartphone zouden ze het winkelaanbod alvast gericht kunnen verkennen. De testing vindt plaats in een fietsenwinkel (iBike Wilrijk).

 

De applicatie omvat drie grote onderdelen.

  1. Facet filtering.

De klant begint met zijn voorkeuren in te geven. Bijvoorbeeld, in het geval van een fiets: elektrisch, voor afstanden van maximum 50 km, enz. Aan de hand van die input filtert de app het aanbod en stelt enkel fietsen voor die de klant zouden kunnen aanspreken. Dit sluit aan bij eerder gedefinieerde klantbehoefte om niet overladen te worden met informatie.

  1. Productlokalisatie met behulp van AR.

De klant scant vervolgens de ruimte met de smartphone. In beeld verschijnen pijlen die aangeven in welke richting de klant moet gaan om een interessant product te ontdekken. Het product zelf wordt eveneens in de kijker gezet met een virtuele pijl. Via AR lokalisatie wordt de klant dus begeleid naar producten die voldoen aan zijn selectiecriteria. Dit sluit aan bij de klantbehoefte om efficiënt een aankoop te doen.

  1. Productinformatie met behulp van AR.

Wanneer de klant het product naar keuze heeft gevonden, kan hij dit met de smartphone scannen. Via een 3D model wordt het product herkend en vervolgens virtueel voorzien van extra informatie. Bijvoorbeeld, in het geval van een elektrische fiets, leert de klant meer over het type motor, de versnellingen, enz. Dit sluit aan bij de klantbehoefte om een geïnformeerde beslissing te kunnen nemen.